Jugglers, magicians and orators: the role of emotions in the art of improvisation
PDF (Italiano)

Keywords

rhetoric
emotion
visiones
inventio
improvisation

How to Cite

Nocchi, F. R. (2020). Jugglers, magicians and orators: the role of emotions in the art of improvisation. Archivi Delle Emozioni, 1(2), 37-55. https://doi.org/10.14275/2723-925x/20202.noc

Abstract

Jugglers, magicians and orators: the role of emotions in the art of improvisation One of the aspects that the art of rhetoric and acting share is the acquisition of a technique based on identification. In rhetoric manuals, whenever the modes in which the speaker can start using the technique need to be addressed and clarified, examples of actors deeply moved and shaken by their own roles are pointed out: it is a recurring topos, which highlights the reciprocity between the two artes. Through mental projections of narrated events, also known as visiones, the speaker filters the events through the eye of imagination and emotionally identifies with them: thanks to the intentional control of emotions, the speaker appears to be truly involved in the matter and gains credibility. However, the planning of emotions concerns not only the performance itself but also the inventio, the initial conception of a speech. From the analysis of the sources it is evident that improvisation and the instrumental use of the various adfectus result from a long learning process too and that in oratory nothing is left to extemporaneity. While performing, the speaker unconsciously implements a whole series of techniques that have been previously assimilated through memorization and exercise and that concern both the contents and the ways to successfully communicate them.

https://doi.org/10.14275/2723-925x/20202.noc
PDF (Italiano)

References

Albini U., Petrone G. 1992, Storia del teatro, Milano.

Anolli L., Ciceri R. 1992, La voce delle emozioni. Verso una semiosi della comunicazione vocale non-verbale delle emozioni, Milano.

G. Aricò 2004, Cicerone e il teatro: appunti per una rivisitazione della problematica, in E. Narducci (a cura di), Cicerone tra antichi e moderni. Atti del IV Symposium Ciceronianum Arpinas, Arpino, 9 maggio 2003, Firenze, pp. 6-37.

Audano S. 2003, Qui clamores tota cavea: nota a Cicerone «De amicitia» 24, «Paideia» LVIII, pp. 26-31.

Berardi F. 2012, La dottrina dell’evidenza nella tradizione retorica greca e latina, Perugia.

Billy A. (éd.) 1951, Diderot. Paradoxe sur le comédien, in D. Diderot, Oeuvres, Paris.

Brink C.O (ed.) 1971, Horace on Poetry. The ‘Ars poetica’, Cambridge.

Casamento A. 2004, ‘Parlare e lagrimar vedrai insieme’. Le lacrime dell’oratore, in G. Petrone 2004b, pp. 41-62

Cavarzere A. 2002, L’oratoria come rappresentazione. Cicerone e l’eloquentia corporis, in E. Narducci (a cura di), Interpretare Cicerone. Percorsi della critica contemporanea. Atti del II Symposium Ciceronianum Arpinas, Arpino 18 maggio 2001, Firenze, pp. 24-52.

Cavarzere A. 2004, La voce delle emozioni. “Sincerità” e “simulazione” nella teoria retorica dei Romani, in G. Petrone 2004b, pp. 11-28.

Cavarzere A. 2011, Gli arcani dell’oratore. Alcuni appunti sull’actio dei Romani, Padova.

Cavarzere A., Cristante L. (a cura di) 2019, M. Fabi Quintiliani Institutionis oratoriae liber IX. Introduzione, testo, traduzione e commento, Hildesheim, voll. I-II.

Celentano M.S. 2007, In margine a: Gianna Petrone, “L’ampolla tragica (Hor. ars. 97). Stili di voce fra teatro e retorica”, «Aevum Antiquum» VII, pp. 99-107.

Celentano M.S. 2010, L’oratore improvvisa. A proposito di Quintiliano, Institutio oratoria 10, 7, in G. Petrone, A. Casamento (a cura di), Studia... in umbra educata. Percorsi della retorica latina in età imperiale, Palermo.

Desbordes F. 1994, L’orateur et l’acteur, in M. Menu (éd.), Théâtre et cité. Seminaire du CRATA 1992-1994, Toulouse, pp. 53-72 (ora in Ead., Scripta varia. Rhétorique antique & Littérature latine, Louvain-Paris-Dudley 2006, 129-147).

Fantham E. 2011, Roman Readings. Roman Response to Greek Literature from Plautus to Statius and Quintilian, Berlin-New York.

Guérin C. 2014, Oratorum bonorum duo genera sunt. La définition de l’excellence stylistique et ses conséquences théoriques dans le Brutus, in S. Aubert-Baillot, C. Guérin (éds.), Le Brutus de Cicéron. Rhétorique, politique et histoire culturelle, Leiden-Boston, pp. 161-189.

Li Causi P., Marino R., Formisano M. (a cura di) 2015, Marco Tullio Cicerone. De oratore, Alessandria.

Manieri A. 1998, L’immagine poetica nella teoria degli antichi. Phantasia ed enargeia, Pisa-Roma.

Marchese R.R. 2011, Cicerone. Bruto, Roma.

Milazzo A.M. 2001, Libro X, in Quintiliano, in A. Pennacini (a cura di), Institutio oratoria, Torino, vol. II, pp. 426-537 (trad.), 902-956 (comm.).

Moretti G. 2002, Suscitare o no le passioni? Il ruolo di Publio Rutilio Rufo, «Papers on Rhetoric» IV, pp. 205-222.

Moretti G. 2004, Mezzi visuali per le passioni retoriche: le scenografie dell’oratoria, in G. Petrone 2004b, Palermo, pp. 63-96.

Narducci E. (a cura di) 1994, Cicerone. De oratore, Milano 1994.

Narducci E. 1997, Cicerone e l’eloquenza romana. Retorica e progetto culturale, Roma-Bari.

Nocchi F.R. 2013a, Imago est animi voltus. La maschera fra teatro e oratoria, «Rationes Rerum» I, pp. 165-199.

Nocchi F.R. 2013b, Tecniche teatrali e formazione dell’oratore in Quintiliano, Berlin-Boston.

Nocchi F.R. 2016, Memoria, affettività e immaginazione: l’intelligenza delle emozioni nella retorica antica, «Cognitive Philology» IX, online

Nocchi F.R. 2019, Ambigua signa e signa animi: le lacrime del tiranno, «Camenae» XXV, online.

Nocchi F.R. 2020, Quintiliano. Modelli pedagogici e pratiche didattiche, Brescia.

Patillon M., Bolognesi G.(éds.) 1997, Aelius Theon. Progymnasmata, Paris.

Petrone G. 2002, I turbamenti dell’oratore. Cicerone, l’actio...vehemens e il quarto libro delle Tusculanae, «Pan» XX, pp. 81-93.

Petrone G. 2004a, La parola agitata. Teatralità della retorica latina, Palermo.

Petrone G. (a cura di) 2004b, Le passioni della retorica, Palermo.

Petrone G. 2011, Lo spazio delle emozioni teatrali, tra storiografia e politica, secondo la testimonianza di Cicerone, «Hormos. Ricerche di storia antica» III, pp. 130-139.

Ricottilli L. 2000, Gesto e parola nell’Eneide, Bologna.

Rispoli G.M. 1996, La voce dell’attore nel mondo antico: teorie e tecniche, «Acme» XL, pp. 3-28.

Russell D.A. (ed.) 1964, “Longinus” on the Sublime, Oxford.

Schrijvers P.H. 1982, Invention, imagination et théorie des émotions chez Cicéron et Quintilien, in B. Vickers (ed.), Rhetoric Revalued. Papers from the ISHR, Binghamton NY, pp. 47-57.

Sonkowsky R.P. 1959, An Aspect of Delivery in Ancient Rhetorical Theory, «Transactions of the American Philological Association» XC, pp. 256-274.

Timpanaro S. (a cura di) 1999, Cicerone. Della divinizazione, Milano.

Wisse J. 1989, Ethos and Pathos from Aristotle to Cicero, Amsterdam.

Wisse J., Winterbottom M., Fantham E. (eds.) 2008, M. Tullius Cicero, De oratore libri III. A Commentary on Book III, 96-230, Heidelberg, vol. V.