Un dramma della ὕβρις? Emozioni e caratterizzazione nel Bellerofonte di Euripide
PDF

Parole chiave

Bellerophon
Euripides
Greek tragedy
dramatic narratology
religion

Come citare

Moles, F. (2023). Un dramma della ὕβρις? Emozioni e caratterizzazione nel Bellerofonte di Euripide. Archivi Delle Emozioni, 3(2), 19-37. https://doi.org/10.53235/2036-5624/101

Abstract

This papers reconsiders Bellerophon’s characterization in Euripides’ fragmentary Bellerophon. It is usually assumed that in this play the hero, who ended up being punished by the gods for his ὕβρις after he flew to heaven to demonstrate their inexistence, was portrayed in a completely different way from the Stheneboea, where he embodies the model of the chaste young hero destined to glory. As a matter of fact, a more careful exam of the fragments from Bellerophon suggests that the fallen hero’s emotions – pain, disappointment, anger, hopelessness towards humans as well as gods – might as well be expression of the very same heroic and moral idealism he displays in the Stheneboea, where he is marked by his αἰδώς and by a similar intellectualistic tendency in its expression. Thus, from the public’s point of view, the main character of the Bellerophon should not be regarded as a reprehensible θεομάχος, but, like Heracles in the Heracles and Neoptolemus in the Andromache, as a pitiful victim of disquieting gods who turn out to be very different from the idealized view humans have of them and careless about the connection between human emotions and actions.

https://doi.org/10.53235/2036-5624/101
PDF

Riferimenti bibliografici

Aélion R. 1986, Quelques grands mythes héroïques dans l’oeuvre d’Euripide, Paris.

Allan W. 2000, The Andromache and Euripidean Tragedy, Oxford.

Aycock A. 1992, Potiphar’s Wife: Prelude to a Structural Exegesis, «Man» n.s. XXVII, III, pp. 479-494.

Barlow S. A. (ed.) 1996, Euripides. Heracles, Warminster.

Barone C. (a cura di) 1997, Euripide. Andromaca, Milano.

Bergadano L. 2022, La famiglia ‘spezzata’. La crisi dell’oikos nella tragedia di

Euripide, Alessandria.

Bond G. W. (ed.) 1981, Euripides. Heracles, Oxford.

Boscà Cuquerella A. 2021, Formación y deformación de las γνῶμαι y las παροιμίαι en el drama ático: el caso de Eurípides y Aristófanes, «Tycho» VII, pp. 7-20.

Burnett A. P. 1971, Catastrophe Survived. Euripides’ Plays of Mixed Reversal, Oxford.

Burzacchini G. (a cura di) 2021, Euripide. Eracle, Santarcangelo di Romagna.

Cairns D. L. 1993, AIDOˉ S. The Psychology and Ethics of Honour and Shame in Ancient Greek Literature, Oxford.

Cairns D. L. 1996, Hybris, Dishonour, and Thinking Big, «Journal of Hellenic Studies» CXVI, pp. 1-32.

Cairns D. L. 2004, Pity in the Classical World. Review of Pity Transformed by David Konstan, «Hermathena» CLXXVI, pp. 59-74.

Cairns D. L. 2017, Horror, Pity, and the Visual in Ancient Greek Aesthetics, in D.L.

Cairns, D. Nelis (eds.), Emotions in the Classical World. Methods, Approaches, and Directions, Stuttgart, pp. 53-77.

Cannatà Fera M. (a cura di) 2020, Pindaro. Le Nemee, Roma-Milano.

Caroli M. 2020, Studi sulle seconde edizioni del dramma tragico, Bari.

Carpa nelli F. 2015, Da Eschilo a Seneca. Legami pericolosi e scena classica. Il connubio tra sacro e profano, Alessandria.

Carrara L. 2018, Edipo all’altare? Per una lettura ed interpretazione di Euripide, fr. 554a K. (Edipo), in L. Austa (a cura di), The Forgotten Theatre. Mitologia, drammaturgia e tradizione del teatro frammentario greco-latino. Atti del I convegno internazionale The Forgotten Theatre (Università degli Studi di Torino, 29 novembre-1 dicembre 2017), Alessandria, pp. 111-136.

Carrara L. 2022, Ancora sul Fortleben di Euripide a Bisanzio. Giovanni Tzetze lettore dell’Euripide tragico (oggi) frammentario? Prima parte: i riferimenti di Tzetze ad Euripide privi di citazioni letterali, «Medioevo Greco» XXII, pp. 41-110.

Catenacci C. 20122, Il tiranno e l’eroe. Storia e mito nella Grecia antica, Roma.

Centanni M. 2011, Andromaca di Euripide: contesto storico della composizione, struttura drammaturgica e analisi dei personaggi, «Annali dell’Istituto Universitario Orientale di Napoli. Sezione filologico-letteraria» XXXIII, pp. 39-57.

Cerri G. 2000, L’etica di Simonide nell’Eracle di Euripide: l’opposizione mitica Atene-Tebe, in P. Angeli Bernardini (a cura di), Presenza e funzione della città di Tebe nella cultura greca. Atti del Convegno internazionale (Urbino, 7-9 luglio 1997), Pisa-Roma, pp. 233-263.

Collard C., Cropp M. J. (eds.) 2008a, Euripides. Fragments: Aegeus-Meleager,

Cambridge-London.

Collard C., Cropp M. J. (eds.) 2008b, Euripides. Fragments: Oedipus-Chrysippus, Other Fragments, Cambridge-London.

Collard C., Cropp M. J., Lee K.H. (eds.) 1995, Euripides. Selected Fragmentary Plays. Volume I, Warminster.

Conca F. 2006, Giuseppe e la moglie di Putifarre. Tra ‘imitatio’ e ‘fabula’, Atti dell’Accademia Pontaniana CV, pp. 261-274.

Cozzoli A. T. 2021, ‘Parolaio e straccione’. L’eroe tragico euripideo nei drammi del

primo periodo. Un modello drammaturgico di successo, «Frammenti sulla scena

(online)» II, pp. 42-75.

Cropp M. J. (ed.) 2000, Euripides. Iphigenia in Tauris, Warminster.

Cropp M. J. (ed.) 2019, Minor Greek Tragedians. Fragments from the Tragedies with Selected Testimonia. Volume 1: The Fifth Century, Liverpool.

Curnis M. (a cura di) 2003, Il Bellerofonte di Euripide, Alessandria.

D’Alfonso F. 2008, La Terra Desolata. Osservazioni sul destino di Bellerofonte (Il. 6,200-202), «Museum Helveticum» LXV, pp. 1-21.

de Jong I. J. F. 1991, Narrative in Drama. The Art of the Euripidean Messenger-

Speech, Leiden-New York-København-Köln.

Di Benedetto V. 19922, Euripide. Teatro e società, Torino.

Dixon D. W. 2014, Reconsidering Euripides’ Bellerophon, «Classical quarterly» LXIV, II, pp. 493-506.

Dolcetti P. (a cura di) 2004, Ferecide di Atene. Testimonianze e frammenti, Alessandria.

Drago A. T. 2002, Il cavaliere innamorato (Aristaenet. I 8), «Eikasmos» XIII, pp. 231-238.

Ferrari F. (a cura di) 1988, Euripide. Ifigenia in Tauride. Ifigenia in Aulide, Milano.

Finglass P. J. 2017, Euripides’ Oedipus: a Response to Liapis, «Transactions of the

American Philological Association» CXLVII, I, pp. 1-26.

Fisher N. R. E. 1992, Hybris: a study in the values of honour and shame in ancient Greece, Warminster.

Francisetti Brolin S. (a cura di) 2019, Il mito di una famiglia tragica. I frammenti del Meleagro di Euripide, Acireale-Roma.

Gentili B. 2006 (quarta ed.), Poesia e pubblico nella Grecia antica. Da Omero al V secolo, Milano.

Grilli A. 2021, Aristofane e i volti dell’eroe. Per una grammatica dell’eroismo comico, Pisa.

Hatzichronoglou H. 1985, The Ideal of arete and Its Treatment in Euripides, Diss. Baltimore.

Iakovou E. 2020, Ödipus auf der griechischen und römischen Bühne. Der Oedipus Tragicus und seine literarische Tradition, Berlin-Boston.

Jouan F., va n Looy H. (éds.) 2000, Euripide. Tragédies VIII/2. Fragments: Bellérophon-Protésilas, Paris.

Jouan F., va n Looy H. (éds.) 2002, Euripide. Tragédies VIII/3. Fragments: Sthénébée-Chrysippos, Paris.

Kearns E. (ed.) 2023, Euripides. Iphigenia in Tauris, Cambridge.

Kirk G. S. 1990, The Iliad: a Commentary. Vol. II (books 5-8), Cambridge.

Kyriakou P. 2006, A Commentary on Euripides’ Iphigenia in Tauris, Berlin-New York.

Lefkowitz M. 2016, Euripides and the Gods, Oxford.

Liapis V. 2014, The Fragments of Euripides’ Oedipus: A Reconsideration, «Transactions of the American Philological Association» CXLIV, II, pp. 307-370.

Liapis V. 2020, The Fragments of Euripides’ Oedipus Once Again: Neglected Evidence and Lessons Learned, «Logeion» X, pp. 191-237.

Lloyd M. (ed.) 20052, Euripides. Andromache, Warminster.

López Salvá M. 1994, El tema de Putifar en la literatura arcáica y clásica griega en su relación con la del Próximo Oriente, «Cuadernos de filología clásica. Estudios griegos e indoeuropeos» IV, pp. 77-112.

Mariani L. 2017, L’Ermione di Sofocle, in L. Austa (a cura di), Frammenti sulla scena. Volume 1. Studi sul dramma frammentario antico, Alessandria, pp. 77-118.

Mastromarco G. 2012, Dal Bellerofonte di Euripide alla Pace di Aristofane, in A. Melero, M. Labiano, M. Pellegrino (eds.), Textos fragmentarios del teatro griego antiguo: problemas, estudios y nuevas perspectivas, Lecce, pp. 93-118.

Mastromarco G. 2014, Euripide e il mito di Bellerofonte, in A. Gostoli, R. Velardi (a cura di), Mytholegeîn. Mito e forme di discorso nel mondo antico. Studi in onore di Giovanni Cerri, Pisa-Roma, pp. 300-305.

Mastronarde D. J. 2010, The Art of Euripides. Dramatic Technique and Social Context, Cambridge.

Meccariello C., Le hypotheseis narrative dei drammi euripidei. Testo, contesto, fortuna, Roma.

Medda E. 2020, Passioni proibite. Alcuni personaggi ‘scandalosi’ di Euripide di fronte al proprio eros, «Classica» XXXIII, II, pp. 77-106.

Michelini A. N. 1987, Euripides and the Tragic Tradition, London-Madison.

Milo D. 2004, Sui frammenti del Bellerofonte di Euripide. A proposito di una recente edizione, «Vichiana» s. IV, VI, II, pp. 304-311.

Mirto M. S. (a cura di) 1997, Euripide. Eracle, Milano.

Mirto M. S. 1994, Salvare il γένος e riformare il culto. Divinazione e razionalità nell’Ifigenia Taurica, «Materiali e discussioni per l’analisi dei testi classici» XXXII, pp. 55-98.

Olson S. D. (ed.) 1998, Aristophanes. Peace, Oxford.

Onori S. 2023, L’auriga dal breve destino. Commento critico-esegetico ai frammenti

del Fetonte di Euripide, Tübingen.

Papa dopoulou T. 2005, Heracles and Euripidean Tragedy, Cambridge.

Papam ichael E. M. 1983, Bellerophon and Stheneboea (or Anteia), «Dodone» XII,

, pp. 45-74.

Parker L. P. E. (ed.) 2016, Euripides. Iphigenia in Tauris, Oxford.

Pòrtulas J. 2004, El silenci endolat d’Estenebea, in F. De Martino, C. Morenilla

(eds.), El caliu de l’oikos. Bari, pp. 503-522.

Privitera G. A. (a cura di) 19982, Pindaro. Le Istmiche, Roma-Milano.

Pucci P. 2016, Euripides’s Revolution Under Cover, Ithaca-London.

Reale G. (a cura di) 2001, Platone. Simposio, Roma-Milano.

Sassi M. M. 2018, L’art subtil d’Euripide de critiquer les dieux sur la scène, «Philosophie antique: problèmes, renaissances, usages» XVIII, pp. 169-191.

Sbardella L. 2020, I semata di Bellerofonte da una saga micenea all’epos omerico, «La parola del passato» LXXV, I/II, pp. 289-309.

Sevieri R. (a cura di) 20102, Pindaro. I frammenti, Milano.

Silva M. F. 2005, O bárbaro e o seu mundo no teatro de Eurípides, in Ead., Ensaios sobre Eurípides, Lisboa, pp. 15-91.

Silva M. F. 2016, Historias de amor y adulterio. Las Fedras y las Estenebeas de Euripides, «Revista de Estudios Clásicos» XLIII, pp. 175-210.

Silva M. F. 2017, The “Boastful” Bellerophon. The Rhetoric in an Euripides’ Lost Play, in M. Quijada Sagredo, M. C. Encinas Reguero (eds.), Connecting Rhetoric and Attic Drama, Bari, pp. 177-212.

Sommerstein A. H., Fitzpa trick D., Talboy T. H. (eds.) 2006, Sophocles. SelectedFragmentary Plays. Volume I, Oxford.

Sourvinou-Inwood C. 2003, Tragedy and Athenian Religion, Lanham-Boulder-New York-Oxford.

Stevens P. T. (ed.) 1971, Euripides. Andromache, Oxford.

Susanetti D. 2007, Euripide. Fra tragedia, mito e filosofia, Roma.

Susanetti D. 2023, L’altrove della tragedia greca. Scene, parole e immagini, Roma.

Swift L. A. 2010, The Hidden Chorus. Echoes of Genre in Tragic Lyric, Oxford.

Torrance I. 2013, Metapoetry in Euripides, Oxford.

Tosi R. 2018, Osservazioni sull’uso di espressioni proverbiali in tragedia, «Dionysus ex machina» IX, pp. 41-52.

van Emde Boas E. 2018, Euripides, in K. De Temmerman, E. van Emde Boas (eds.), Characterization in Ancient Greek Literature, Leiden-Boston, pp. 355-374.

Webster T. B. L. 1967, The Tragedies of Euripides, London.

Wöckener-Gade, E. 2020, Die Euripides-Hypotheseis – ‘geschrumpfte’ Dramen? Überlegungen zur Rekonstruktionsproblematik anhand der Hypotheseis zu sos, Andromache und Stheneboia, in M. Schramm (hrsg.), Euripides-Rezeption in Kaiserzeit und Spätantike, Berlin-Boston, pp. 63-88.

Wright M. 2005, Euripides’ Escape-Tragedies. A Study of Helen, Andromeda and Iphigenia among the Taurians, Oxford.

Wright M. 2016, The Lost Plays of Greek Tragedy. Vol. 1: Neglected Authors, London-Oxford-New York-New Delhi-Sydney.

Creative Commons License

Questo lavoro è fornito con la licenza Creative Commons Attribuzione - Non commerciale 4.0 Internazionale.

Copyright (c) 2023 Archivi delle emozioni